Huiskamerverhalen

Het verhaal van Jilles

Koffie om het ijs te breken

Jilles verteld zijn verhaal als barista

Een DE’er ben je voor het leven. Eenmaal barista in de tweede huiskamer van alle Leeuwarders, altijd barista. Je collega’s, de gasten, het café en haar sfeer. Het is iets dat je je leven lang bij je draagt. Hier wordt hard werken gecombineerd met veel lol hebben. Hier kun je jezelf zijn, en gasten ook. Benieuwd naar de verhalen van je toekomstige collega’s? Maak kennis met Jilles (25), shiftleader en trainer bij ons Douwe Egberts Café in Leeuwarden.

“M’n vrienden riepen altijd al dat we een goede match zouden zijn; het café en ik,” vertelt Jilles. “Maar ik liep stage bij een hotel in Antwerpen en was daar blijven plakken. Ze wilden me nog langer houden, maar bleef het nieuwe contract met smoesjes uitstellen.” Ondertussen vertrokken Jilles’ vrienden weer naar Nederland. Ze gingen verder met een andere studie, of reizen. “Maar wat ik wilde, dat wist ik nog niet. Tot die vacature.” Eerder was hij al warm gemaakt door de bedrijfsleidster. “Tijdens een weekendje Leeuwarden hielp ik haar met afruimen en drukte ze me op het hart te solliciteren.” Met die gedachte in z’n achterhoofd ging Jilles in op de vacature en stuurde hij haar een berichtje. Nota bene ín de hotelkantine. Daarna ging het snel. “Ik mocht proefdraaien en een week later was ik aangenomen. Binnen een paar dagen tijd zei ik m’n baan en kamer in Antwerpen op, vertrok ik naar Leeuwarden en stond ik voor het eerst echt achter de counter.” En dat is nu alweer vijf jaar geleden.

“Barista zijn is véél meer dan alleen koffie bereiden”

Barista als topsport

Die eerst week bestond uit allemaal nieuwe indrukken. “Omdat ik meteen fulltime aan de slag kon, stond ik vijf dagen ingepland. Ik kreeg een schort in mijn handen gedrukt en mocht het heilige domein achter de counter betreden.” Wat volgde was een snelcursus shotten, schuimen, hoeveelheden siroop bepalen, de juiste maat bekers vinden, kassa draaien en de balans tussen collega’s en gasten ontdekken. Continu tien stappen vooruit denken dus. “Barista zijn is véél meer dan alleen koffie bereiden. Dat onderschatten nieuwe barista’s tegenwoordig ook nog wel eens.” Maar of Jilles die eerste dag spijt had? “Allesbehalve.”

Voor wie nu schrikt: geen zorgen: je hoeft niet meteen een eersteklas barista te zijn. “Je moet er gewoon tussen passen, en dat zit vaak al snel goed, want de barista’s doen er alles aan om te zorgen dat jij je meteen welkom voelt. Zo was het op mijn eerste dag, en is het nu nog steeds.” Dat welkome gevoel probeert Jilles na vijf jaar daarom ook nog steeds door te geven. In het team, maar ook richting gasten. “Eigenlijk is dat ook wat ik het liefste doe: mensen beter leren kennen.” Zo onthoudt hij ieders favoriete drankje en weet hij precies waar hij voor het laatst met een gast over heeft gesproken. “Ik heb er een sport van gemaakt. En het mooie is: het is waar mensen voor terugkomen, dat lees je ook in de recensies.” Jilles’ sport blijkt een teamsport: “Fulltimers weten meteen over wie ik het heb als ik bijvoorbeeld praat over ‘die blonde van de Heavenly Hazel’.”

Het ritme van de dag

Jilles z’n gemiddelde dag? “Die begint altijd eerder dan op het rooster staat. Dat vind ik zelf het fijnst, want zo kan ik m’n ding doen en rustig opstarten. Openen doe je altijd met z’n tweeën. De één de keuken, de ander achter de counter.” Als alles staat, komen de eerste gasten; een bont gezelschap. Kantoorpersoneel, fietsers, flexwerkers, studenten en mensen die speciaal langskomen. “Zoals de pensionarissen, die hier zelfs vrienden hebben gemaakt en elkaar opzoeken.” Allemaal hebben ze hun vaste tijden, een ritme. Klinkt misschien alsof elke dag hetzelfde is, maar da’s echt niet het geval. Als shiftleader al helemaal niet, zo blijkt. “Ik ben constant bezig dingen efficiënter te maken.” Zo let Jilles op de loonkosten, zorgt hij ervoor dat bezorgingen op tijd afgeleverd worden en bonnen binnen vier minuten klaar zijn. “En als er iets onverwachts gebeurt, moet je daar natuurlijk op inspelen.” Best een hoge werktempo dus, maar dat is waar Jilles het voor doet: “Het motiveert me het beste eruit te halen. En mijn collega’s met mij. Ik weet wat ik aan ze heb en vertrouw ze blind. Als ik even weg ben om te bezorgen, maak ik me geen moment zorgen.”

Barista, psycholoog, fotograaf enzovoorts

Waar zijn hotelverleden zich kenmerkte door een formele sfeer en een zekere afstand tot de gasten is dat compleet tegenovergesteld in het café. De informele sfeer die je op onze socialmediakanalen ziet, bestaat echt. Jong en oud, iedereen is welkom, wat je verhaal ook is. “Je wordt onderdeel van het leven van je gasten. Bij jou kunnen ze hun verhaal kwijt.” Vaak voer je leuke gesprekken, maar er is ook ruimte voor een minder blijde boodschap. “Na al die jaren delen we met sommige gasten echt lief en leed. Zo had ik hier laatst een gast die vertelde dat ze net ontslagen was, terwijl ze een paar jaar geleden juist zo blij meedeelde dat ze de baan gekregen had.” Op die momenten is Jilles een luisterend oor. “Je bent niet alleen barista, maar ook psycholoog of soms fotograaf. Het is maar net wat je voor iemand kunt betekenen.”

“We zijn een familie, je mag jezelf zijn, doen en laten wat je wilt”

Het café is een tweede huiskamer voor gasten, maar net zo goed voor de barista’s. “Ook op m’n vrije dagen ben ik hier vaak te vinden, en daar ben ik zeker niet de enige in.” Het is iets dat Jilles vaak bevestigt krijgt van nieuwe barista’s: ze voelen zich meteen welkom, meteen thuis. “We zijn een familie, je mag jezelf zijn, doen en laten wat je wilt. Net als met de gasten deel je ook als barista’s zijnde alles met elkaar. We vieren successen, maar als iemand zich niet goed voelt, zijn we er ook en doen we met liefde een stapje harder.”

Niet voor niets noemt Jilles z’n team een geoliede machine: “Ik kan het niet anders zeggen. We krijgen het elke dag weer voor elkaar en werken allemaal voor hetzelfde doel: een tweede huiskamer bieden. Wanneer gasten tevreden de deur uitgaan, is mijn dag geslaagd.” Die mate van tevredenheid is iets dat hij hoort aan de manier waarop gasten gedag zeggen. “En dan zeggen wij tegen elkaar: dit was een goede dag.”

Solliciteren?

Kun jij na het lezen van Jilles’ verhaal niet wachten om barista te worden bij een DE Café bij jou in de buurt? Solliciteer dan snel.

Meer

Huiskamerverhalen